6/05/2013

Det doftar vitlök i alla mina rum.


Kommer ni ihåg/Har ni sett den här häftiga svarta vitlöken som florerat runt lite här och där i bloggosfären det senaste? Sjukt coolt!

Vet ni vad man gör om man inte har ork/tid/[sätt in valfritt skäl här] att skaffa fram en svart vitlök men ä-n-d-å vill piffa till det lite grann? 
Man rostar vitlök!

Det du gör är helt enkelt att snitta toppen av en/två/valfri mängd hel vitlök. Därefter droppar du lite olivolja på snittytorna, känner du för det så på med lite flingsalt också. Nu slår du in vitlöken/arna till små paket i aluminiumfolie och sen ska de gotta till sig i ugnen i 225 graders värme i 45 minuter.

Svalna! Öppna försiktigt paketen och kläm ur de numera mjuka och alldeles alldeles underbara vitlöksklyftorna ur skalet. Mosa ner i någon dipsås, ha dem till tacos, pimpa en sås, marinera och servera som tilltugg eller bara ät dem rätt upp- och ner vid köksbänken (+1 på det sista alternativet.).

3 kommentarer:

  1. Den svarta har jag minsann lagt vantarna på (finns på Hemköp Masthuggstorget) och stoppar lite här och var i grytor och annat.
    Men kan tänka mig att komplettera med ugnsbakad vit vitlök också, det blir ju så sjukt jäkla gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vaaa, är den SÅ lättillgänglig? Jag tänkte att jag skulle behöva leta mig igenom Saluhallen minst tre gånger innan jag hittade den! Hmm. Då känns det lite mer lättöverkomligt att få tag på'n alltså. Operation Svarta Vitlöken får bli veckans mission! :)
      Vitlök alltså - himmelrike! :)

      Radera
  2. Hej vad kul att ni har hört talas om Black Garlic - gå in på min hemsida www.black-garlic.se och där finns alla återförsäljare. Listan växer för varje dag!

    Trevlig midsommar

    Hälsningar från Christina från Black Garlic Sverige

    SvaraRadera