6/22/2013

Husvakten och grillen.

Mina farföräldrar har den goda smaken att lite då och då åka hemifrån under (mer eller mindre) längre perioder och lämnar därmed huset i mina ömsinta händer. I samma veva brukar jag även bli tillfällig ägare till en stor kyl, en fullproppad frys, en diskmaskin, en hel del bänkyta och ett stycket välfungerande grill.

Hittills har jag hunnit med att grilla i ösregn, elda upp häften av allt hår på min vänstra underarm (att hålla den över gasolgrillen samtidigt som man tänder där för att "se om det blir varmt" är en dålig idé), laga mitt livs första röda vinbärssaft och testa två stycken nya marinader. Den ena är en grön, kryddig karibisk jerkmarinad och hittas hos Moman och den andra är en ananasglaze som fastnade i mitt huvud när jag bläddrade genom en recepttidning från Ica.

Ananasglaze
2 dl krossad ananas med spad
2 dl mango chutney
1 torkad chili
1 krm salt
2 vitlöksklyftor

Ner med allt i en mixer. Mixa! Marinera [sätt in valfri grillningsbart livsmedel här], gärna över natten så det riktigt får götta till sig... oooooch grilla!

Oh, och så har jag upptäckt storheten med grillas squash igen! Ni vet - skär squash på mitten och sen på tre på längden. Lägg i en bunke med salt, peppar, olja och (snudd på obscena mängder) pressad vitlök. Blanda om, låt stå typ 15 min och sen på med härligheten på grillen.


Två veckors lyxlirarliv - här kommer jag!



 

6 kommentarer:

  1. Haha! Förr var jag oxå alltid husvakt hos mina päron. Så lyxigt med en fullproppad kyl, en bil till mitt förfogande och ett helt hus att strosa runt i istället för min etta i Olskroken. Marinaden låter to die for och ska testas så fort solen tittar fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt ljuvligt, men det jag saknar allra mest när de kommer hem är utan tvekan diskmaskinen... :P Båda marinaderna är toppen, men det är lite mer smak i Momans. Jag samlade ihop ananasglazen och reducerade den och hade den som sås sen, det var en bra grej! :)

      Radera
  2. Jag vill också vara husvakt! Måste övertala min päron om att de visst behöver komma bort lite... Hmm, kanske vill de leva stadsliv en helg eller så?
    Ananasglaze - göra-gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska inte vara rädd för att prova nya saker, lite stadshus hade absolut passat dem en vecka eller två! ;) Glazen var förvånansvärt bra, ska ha i liiite mer chili nästa gång... Kanske chipotle! :)

      Radera
  3. Uteplats och fortfarande vara hemma, det är lyx det. Hoppas armen har hämtat sig och du inte "grillat" fler kroppdelar ;)
    Annars har jag ingen erfarenhet av det där med fylld kyl och frys. Hos pappa är allt tomt och torftigt och i värsta fall stänger han av kylen när han reser iväg :/ Inget husvaktande där inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig lyxig, har inte eldat på något mer. Ska hålla mig ifrån det framöver

      Radera