6/20/2013

Röda vinbär och barndomen i ett saftglas.

Liksom min kära mormor är jag något av en hamster när det kommer till frukt, bär och svamp. jag gillar att plocka, rensa, stuva undan och veta att jag har en liten biten av sommaren och hösten undanstoppad i min frys när vintern är alltför påträngande. Stekta kantareller, svarta vinbär i smoothies, blåbär på ALLT, äpplemos&äpplemos&äpplemos... men de stackars röda vinbären, de har jag många gånger fundersamt kliat mig i huvudet över och därför har de legat där de legat utan att få någon uppmärksamhet alls.
 
Tills nu.
Lite tjurig på att ha ett begränsat frysutrymme och lite förbannad på den där stora jäkla lådan med vinbär som tog upp massa plats bestämde jag "Jamen, jag gör väl SAFT då!".
 
Jag är ingen stor saftentusiast, men en enda klunk hemgjord röda vinbärssaft skickade mig på en millisekund tillbaka till barndom, sommarlov, skrubbsår på knäna och solblekt hår. Mormors nybakta kanelbullar och nyklippt gräs mellan tårna. Åh!
 

Röda vinbärssaft
ca 1 liter koncentrerad saft
2 l rensade röda vinbär
5 dl vatten
3-6 dl socker per liter avrunnen saft
ev. 1 krm natriumbensoat per liter färdig saft

Flaskor/burkar till förvaring

Koka upp bär och vatten i en stor kastrull. Efter typ 10 minuter har bären mjuknat - pressa gärna bären mot kastrullens sidor så att de mosas lite. Låt saften självrinna av i en silduk i ställning i 30 minuter (om du inte har silduk så kör på en gammal kökshandduk och ett vanligt durkslag. Då kan det vara bra att först sila saftem grovt genom durkslaget och sen genom handduken som du lägger i durkslaget.). Mät upp hur mycket saft du fått och koka upp med [din valda sockermängd beroende på hur söt saft du vill ha] per liter saft. Ta kastrullen från plattan, låt svalna lite och skumma av.

Tillsätt eventuellt 1 kryddmått natriumbensoat per liter saft.
Häll ända upp i flaskor och förslut ordentligt. Du kan också välja att frysa in saften - då är plastpåsar eller istärningskuber bra!

 
 Det blir röda vinbärshamstring i år också, det är en sak jag kan lova er!


4 kommentarer:

  1. Har inte gjort själv vinbärssaft, men mamma gör alltid. Mycket gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jag heller, men nu kan jag också! :)

      Radera
  2. Åh, äkta mormors-smaker!

    SvaraRadera