8/30/2010

Skralt i studentkassan.

När det är mycket att göra och saker står i långa banor för att göras, tenderar orken och energin att rinna ur mig. Ju roligare saker det är, desto längre orkar jag - men första veckan med skolstart var jag innerligt tacksam över att jag hade fullt med matlådor i frysen.

Nu är skolan inne på vecka 3, jag är inne på min första rejäla förkylning i år och hösten är i antågande. Jag är dessutom inne i mitt första stora bråk med CSN, vilket innebär att det är bra skralt i den redan skrala studentkassan.

Mina tips för oss som bråkar med CSN (eller bara vill snåla med budgeten) lyder som följer:
1. Lusläs matreklamen
Mamma skrattade åt mig när jag berättade att jag systematiskt går igenom all reklam jag får och skriver upp de av veckans erbjudanden som tilltalar mig - allt som oftast är det grönsaksdelen. Sen handlar jag olika varor i olika butiker och kan jämföra priser utan problem. Det kanske är pensionärsfasoner, men det är jäkligt effektivt.

2. Go vego för ett tag
Bönor och linser är billigare än kött. Punkt.

3. Gör det själv
Många gånger är det billigare (och roligare!) att göra det själv. Baka bröd, koka egna bönor och linser och grodda egna groddar.

4. Laga mat på volley
Oj, det är en maträtt du verkligen vill prova, men du har inte (och har inte råd att köpa) halva ingredienslistan hemma. Så, vad kan du byta ut? Eller ännu hellre - kolla vad du har hemma och laga mat utifrån det!

5. Släng inte maten!
Jag glömmer också vad som finns i kylskåpet. Gör det till en vana att kika in och kolla vad som behöver användas inom en snar framtid. Vill/Kan du inte äta det du lagar på studs - frys in det! Samma lika med leftovers - frys in! Vips kommer du hem en kväll apsent och är svinhungrig och jag lovar att du älskar dig själv om du kan plocka fram mat ur frysen då!


Ät ordentligt.
Sov ordentligt.
Cykla till skolan (om du kan).
Krama dina närmaste.
Så haver vi lite förtröstan och håller tummarna för att CSN visar sig från sin bästa sida - annars kan jag lita på att ni ställer upp i en lynchmobb, eller hur? ;)

1 kommentar: