8/02/2010

Back in business för en dag eller två, då gör jag bumsbollar på natten.

Det är långt mellan inläggen nu - och det är väl så det ska vara också i semestertider. Det är så jag passar på att göra och vara på de ställen jag inte kan vara i vardagen.

Nu har jag varit back in business en dag eller två, efter att ha dansat, svettats, sovit och ätit på dansläger i dagarna sex. En otrolig upplevelse som gör att jag ler mig dagarna igenom och förmodligen kommer att göra det ända tills dansterminen börjar igen.

Något av det roligaste med att komma hem är (bortsett från att slippa sova på en yttepytte luftmadrass) att ha access till mitt kök igen. Jag bröt min matlagningfasta med att förbereda resterande mat inför kräftfiskeveckan på Sommarstället (recepten kommer pö om pö!), vilket bestod av att göra två omgångar hummus, två stuffade paprikor och en Vegopaj-i-ett-huj. Sen åkte jag hem till fina Körsbäret och fick se hennes röda snygging Kieth som flyttat in hos henne och fick ett mycket smooth och fint grönt monster serverad. :) När jag kom hem strax innan elva passade jag på att utnyttja det faktum att jag är vuxen OCH bor ensam och svängde ihop en omgång bumsbollar, för att kunna göra Ben&Jerry-frukost imorse.

Bumsbollar @ night
1 dl mandel / 1/2 dl hasselnötter / 1/2 dl valnötter / 4-5 urkärnade dadlar / 1/2 dl russin / 2 rågade tsk kakao / 1-2 msk kokosolja / (2 msk kakaonibs som jag glömde ha i) / sesamfrön & kokosflingor att rulla i

Kör nötterna i matberedare till ett mjöl. Ha i dadlar, russin, kakao och kokosolja och kör igen tills det blir en smulig deg som går lätt att forma till bollar. Håller inte degen ihop, ha i lite fler dadlar/russin. Rör ner kakaonibsen och forma degen till små bollar. Rulla dem i sesamfrön eller kokosflingor. De du inte äter upp på studs kan med fördel förvaras i frysen. :)

Min Ben&Jerry-frukost bestod av banana soft serve med fryst äpple (ingen hit direkt, det smakade knappt något. Jag kör nog på mitt äpplemos nästa gång!), på en botten av mango och blåbär, toppat med jordgubbar. Inte det mest fotogeniska jag skapat, men definitivt nam nam! :)

1 kommentar:

  1. Ah, jaha så det var bumsbollar det. Hm, om jag serverar det hemma blir jag nog dömd för mordförsök *s* Har du några andra idéer till din fräcka glass-med-kakor-frukost? Granola borde funka va?

    SvaraRadera