8/15/2010

Tjuvplockat!

När jag gick Svenska A i gymnasiet så var en del avundervisningen om historia, med diverse skäggiga gubbar som Homeros som diktat ihop en massa bra grejer som vi fortfarande måste lära oss och förstå storheten av. Vi stiftade också bekantskap med Dante Alighieri, som skrev Divina Commedia som handlar om en vandring genom helvetet, skärselden och paradiset. I det eposet så tar han sig i helvetet genom sju kretsar, vilket vi fick lära oss som "Dantes sju kretsar", där diverse elakingar fick genomleva allsköns otrevligheter. Som kul övning den lektionen fick vi själva placera in olika kategorier av människor i de sju kretsarna, som vi tyckte förtjänade lite elände.

Så, 6 år senare har jag bestämt mig för att byta ut de som får vara i den sjunde och nedersta kretsen - idag väljer jag att placera dit de människor som har en trädgård och fruktträd och/eller bärbuskar, men missköter dem och/eller inte skördar det trädgården ger. Det skär i mitt hjärta eftersom jag själv med hela mitt hjärta verkligen vill kunna odla saker i en trädgård själv. Hoppas ni får äta rutten frukt resten av era liv.

1 kommentar: