8/18/2010

Vegopaj på ett kick.

Kräftveckan på Sommarstället innebar en del förberedelser för mig eftersom det är gemensam mathållning - mestadels vegetariskt/vegansk är den melodi som min mage och jag mår bäst av och jag begär inte att köket skulle laga en extra rätt när de redan står och lagat mat till 40 pers. Nej, underlätta för köket och underlätta för mig kändes mest rätt, så jag gjorde vegoalternativ, frös in och tinade upp när det behövdes. En sak jag hade med mig var första försöket på en paj som visade sig vara helt underbar. Jag älskar konsistensen och den lägger sig nätt och försiktigt som bomull i min mage. :)

Vegopaj på ett kick
Pajskal:
2,4 dl dinkelmjöl
0,6 dl krossade linfrön
2 msk olivolja
0,6 dl mandelmjölk (eller mjölk efter eget tycke)
1/2 tsk havssalt
1 msk tomatpuré
1 tsk torkad/färsk persilja

Värm ugnen till 200 grader. Om du inte använder en pajform med teflon, olja in pajformen. Blanda mjölet och linfrön. Blanda i en mindre bunke ihop olja, mjölk, salt, persilja och tomatpuré. Blanda i det blöta i mjölblandningen och blanda ordentligt. Kavla ut degen och klä pajformen eller tryck ut degen med fingrarna. Låt vila i kyl medan du gör fyllningen.

Pajfyllning:
1 sats hummus
ca 2 dl god tomatsås/salsa av något slag
2,4 dl kokade kikärtor
1 liten morot, skuren i stora bitar
1 liten lök, skuren i stora bitar
1/2 röd paprika, skuren i stora bitar
0,6 dl fryst tinad spenat (eller motsvarande mängd färsk)
1 msk färsk dill
1 msk färsk basilika
1/4 tsk salt
en puff cayennepeppar
1 pressad vitlöksklyfta
0,6 dl pumpakärnor
0,6 dl solroskärnor
1 tsk chiafrön/ hela linfrön
1,8 dl dinkelmjöl

Ställ undan hummus och tomatsalsa. Lägg resten av ingredienserna förutom solros-, pumpakärnor, linfrön och mjöl i en matberedare. Mixa tills det blandat sig ordentligt. Häll mixen i en bunke och blanda i solros-, pumpakärnor och linfrön. Rör i mjölet lite i taget. Ta ut pajskalet och bred ut hummusen i ett lager i botten. Som nästa lager brer du ut grönsaksmixen. Toppa pajen med tomatsalsan och så in med pajen i ugnen i ungefär 20 minuter. Den fryser sig alldeles utmärkt - jag väntade tills den svalnat och delade den i bitar som jag fryste in.
Nu är de slut. Suck
.



(den fina bilden är från Angie på Oh she Glows!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar