10/03/2011

Ytterligare ett beroende till listan.

Det kanske inte märks så mycket på bloggen, men jag har totalt snöat in på pumpa och alla sorters dressing med tahini i det senaste. När jag inte fick tag på en spaghetti squash för någon vecka sen, så prövade jag en annan som hade lagom storlek och såg fin ut - det var lite som att handla vin på Systemet när jag vill pröva något nytt och inte har en aning om vad. Resonemanget: "Den här har en fin etikett!" har jag använt mig av mer än en gång...

Jag ska hur som helst ta reda på vad pumpan hette, för den var urgod. Inte alls lik spaghetti squash, utan mer som potatis i konsistensen och jag har en mycket trevlig idé om att göra pumpamos. Det KAN inte gå fel.

Vad som inte heller kunde gå fel var varm pumpasallad med kikärter och tahinidressing. Jag tror jag skulle kunna leva resten av mitt liv på pumpa, grönkål, tahini och kikärter, lite rostade nötter och sen vara nöjd med livet. Och tro mig, något sånt här att äta är precis vad som behövs en trött måndag med jobb från 9-21.

Varm pumpasallad med kikärter och tahinidressing, 4 pers
1 medelstor pumpa (exempelvis butternut)
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
salt och peppar
1 burk kikärter (eller motsvarande mängd hemkokta)
10-15 cm purjolök, finstrimlad
en rejäl näve grovhackad koriander/persilja

Dressing:
1 vitlöksklyfta
0,6 dl citronjuice
3 msk tahini
2-3 msk vatten
2 msk olivolja
lite salt och peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär pumpan i ungefär lika stor munsbitar. Lägg pumpan i en skål, ha på olivolja, lite salt och peppar och pressa i vitlöksklyftan. Ugnsrosta pumpan i 25 minuter, rör omkring en eller två gånger.

Under tiden gör du dressingen genom att stavmixra/vispa ihop alla ingredienserna. Kanske behöver du lite mer vatten för att tunna ut dressingen. När pumpan är färdigrostad, blanda ihop pumpan, kikärter, purjolök och koriander/persilja. Ringla över dressingen och kanske lite mer salt och peppar. Svårare än så var det inte. :)



P.S. Jag åt salladen kall eftersom jag åt min mat i en sporthall i pausen mellan två halvlekar och varken orkade eller hann leta reda på en micro. Den är garanterat ännu godare varm!

2 kommentarer:

  1. OMG vad maten såg god ut! Utöver pumpas quash så älskar jag butternut squash och ska absolut testa det här receptet. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera