12/21/2011

Apelsin/nejlikaknäcke.

Det är en ständigt pågående insprirationsström och ett mer eller mindre ständigt knäckeexperimenterande i mitt kök (och mamma och pappas kök, för de har varmluftsugnen) nu förtiden. Äpple/kardemummaknäcket känner ni redan till och i samma veva kom apelsin/nejlikeknäcket till. Det är lite annorlunda i smaken och sprider en härlig doft av jul i köket... för att inte tala om hur gott det är med en bit mild ost! Dessutom misstänker jag att det är en riktig hit tillsammans med en tunn skiva julskinka och lite senap...

Apelsin/nejlikaknäcke
12 g jäst
skal av 1 apelsin
saften av en apelsin
vatten till 2 dl vätska totalt (alltså - den pressade apelsinsaften och vattnet ska tillsammans bli 2 dl)
3 msk mörk brödsirap
1,5 tsk malen nejlika
2 krm salt
1 dl solrosfrön, mixade till mjöl
1,5 dl havregryn, mixade till mjöl
1,5 dl grahamsmjöl
ca 2 dl dinkelsikt

sesamfrön till pynt

Riv skalet av apelsinen och pressa ur saften. Smula jästen i en bunke, ha i apelsinskal, apelsinsaft, mörk brödsirap och vatten och rör tills den är upplöst. Blanda i havregryn, solrosfrön, nejlika och salt. Arbeta in grahamsmjöl och dinkelmjölet (eventuellt kan du behöver mer/mindre dinkel) tills du får en smidig deg som släpper från bunkens kanter. Arbeta degen i maskin runt 5 minuter och gärna dubbla tiden för hand (men det är inte jättenödvändigt). Täck över och låt jäsa i 60 minuter.

Under tiden degen jäser, sätt ugnen på 175 grader. När degen är färdigjäst, dela den i 2 lika stora delar och en lite mindre (den blir ett mindre knäcke) och kavla ut på mjölad bänk tills degen är lika stor som en ugnsform ungefär. Sedan flyttar du den till en bakplåtspapper och fortsätter kavla tills dess att degen i princip täcker hela bakplåtspappret. Om degen fastnar, så använda mer mjöl - knäckebröd tillhör inte bröden som du behöver vara rädd för att de ska bli torra av för mycket mjöl. Kavla ut så många bröd som du ska ha inne i ugnen (eftersom det bara blir 2 vanliga och 1 litet, så bakar jag ut två, skjutsar in i ugnen och bakar ut den sista medans de är inne) och därefter fixar du pyntet - pensla degen lite slarvigt med vatten, strö över sesamfrön och kavla in det i degen. Picka med en gaffel (det här är ganska viktigt, det här knäcket blåser gärna upp sig) och in i ugnen i runt 15-17 minuter tills de är gyllenbruna.

7 kommentarer:

  1. Så trevligt med alla olika knäckebrödssmaker. Jag har inte kommit bortom 1.0an med havssalt, så ligger lite i lä :)

    SvaraRadera
  2. Cecilia - det kommer flera, jag har en hel experimentfabrik uppe i huvudet! :) Förstår att du fastnat på havssalt, det är himal gott. Ge någon av de andra ett försök också, lovar att du komemr gilla dem också! :)

    SvaraRadera
  3. Så kreativt med alla olika smaker du provar, den ena låter ju godare än den andra! Vi har faktiskt aldrig riktigt vågat oss på det där med att baka knäcke, men någon gång så ska vi väl ta tag i det också. man måste ju prova!

    Ha en riktigt god jul!

    SvaraRadera
  4. Mårtenssons kök - tack, och det roliga är att ju mer jag prövar, desto fle roch tokigare (bättre?) kombinationer kommer jag på! :) Jag tycker defintivt att ni ska pröva er på att göra eget knäcke, det är jätteenkelt och kul. Börja med basicreceptet här, det är en garanterad succé! God Jul på er också!

    SvaraRadera
  5. Mmmm, måste göra tid för att baka dessa! Tror dessutom jag har alla ingredienser till ditt knäckebröd hemma. Men du, kör du alltså solrosfrön och havregryn i mixern innan du blandar i degvätskan?
    Gav mig på några slags vört/pepparkaksfrallor igår men nä, de blev inte så bra. Eller ja, egentligen blev de bra på så sätt att de varken var degiga eller torra men pepparkakssmaken var för kraftig.

    SvaraRadera
  6. De är en riktig hit faktiskt och har du ingredienserna hemma är det bara go, go go! :) Yes, jag använder solrosfröna och havregrynen som en del av mjölet typ. Det blir ett grovt knäcke utan att bli för grynigt när en bakar ut det.
    Åh, jag tycker det är supersvårt med doseringarna och speciellt med pepparkakskryddor där det är fler än en att hålla ordning och balans på. Jag bakade bara ett vörtbröd, på recept från PaindeMartins nya blogg och blev supernöjd... men då var det ju tried and tested redan, så det kanske inte är så konstigt. :P

    SvaraRadera
  7. Jag kavlade tunt och tryckte ut små knäcken med hjälp av pepparkaksformar. De blev jätteina. Jag har slagit in i cellofan och ska ge bort dem i mina julpåsar som jag ger till släkt och vänner.

    SvaraRadera