12/17/2011

Glöggmys med Göteborgs bästa matbloggare.

Jag brukar vanligtvis lägga mig vinn om vara hyfsat opartiskt. Ni vet - se saker ur mer än ett perspektiv, tänka in mig i andras situation, ta mer än ett argument under övervägande, etc.

Den här gången tänker jag gå rakt emot det och helt enkelt deklamera:
Göteborgs matbloggare är bäst.


Förlåt Stockholm, förlåt Skåne, förlåt alla andra städer och landskap som också vill ha den titeln - men om ni hade varit med på matbloggar-glöggmyset hos Charlotta i fredags så hade ni hållt med mig!

Strax efter klockan sju hade jag (med hjälp av mamma-GPS:en) letat mig fram till rätt lägenhet och i trevligt sällskap med Rebecka, Ann-Louise, Kim och såklart Charlotta dukade vi upp ett (något överfullt) bord (som blev ännu fullare när Åsa och Pernilla droppade in) och sen satt vi och matnördade oss hela kvällen. Engagerade diskussioner om restaurangbesök (både bra och dåliga), definitionen av att vara eller inte vara vegetarian och oförskämda bloggkommentarer - vips! hade klockan hunnit bli halv elva och jag undrar fortfarande vart tiden tog vägen?

Givetvis hade alla med sig något att bjuda på. Är det någon som blir förvånad om jag säger att jag hade knäckebröd med mig? Jag hade finslipat på äpple-kardemummaknäcket och nejlika-apelsinknäcket såpass att jag blev nöjd, så de fick hänga med (recepten kommer snart!). Satte andan lite i halsen när Charlotta berättade hon och hennes pappa var knäckebrödsfantaster deluxe, men knäcket fick godkänt och försvann rätt fort, så jag kunde andas ut!


Här kommer en lite resumé på vad jag lyckades stoppa i mig: Charlottas (och Calles) hemgjorda glögg, mormorpepparkakor och ljuvliga små saffranskakor med pinjenötter och flingsalt. Kakorna var på recept från Åsa, som hade med sig tre olika varianter av likadan kaka (uppenbarligen mycket nyckfulla kakor som blir olika varje gång. Vi tror det beror på sockret!) och lakritsfudge. Rebecka bjöd på saffransfudge, kardemummatryffel och Bountybollar (ojoj...). Kim hade gjort en ruggigt god grönkålspaté med valnötter, snyggt pyntad med granatäpplekärnor (den horribla bilden härunder).

Pernilla hade gjort en tjusig körsbärskaka som serverades med grädde. Ann-Louise hade gjort... nu minns jag inte vad de heter, men det var små bollar av bland annat jordnötssmör och kikärter mixade (tillsammans med något mer) och så doppade i mörk choklad. Och saltade, rostade mandlar som tog slut så fort att Charlotta inte hann äta några!


Tusen tack för en toppenkväll käraste matbloggare!
På återseende på andra sidan nästa år - och då hoppas jag att alla som inte kom sist kan komma också!



P.S. Jag ber om ursäkt för de jättefula bilderna. Det säger jag inte för att ni ska säga "Neeejdå, det är tanken som räknas" utan för att bilderna ÄR jättefula och inte gör något av motiven rättvisa. Till nästa gång ska jag ha lärt mig tillräckligt mycket för att ta med en riktigt kamera och inte tro att det går att ta hyfsat snygga bilder med en mobilkamera i mysbelysning. Om jag inte minns fel så sa jag dessutom "Äsch, det är lugnt!" när Charlotta erbjöd sig tända i taket för en snabb fotosession. Jösses. Ibland har jag inte alla russinen i kakan. D.S.

17 kommentarer:

  1. Näää....vad jag ville varit med!! Nästa gång SKA jag vara med! Ser ut att varit en MYCKET god och trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Så mysigt ni haft det och mycket godsaker!

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag gjorde mig skyldig till att äta minst hälften av allt knäckebrödet du hade med dig... det var ju väldigt strategiskt placerat mitt framför mig. ;)
    Alla hade gjort ett fantastiskt jobb och det här med matbloggsträffar är ju helt klockrent - matnördar träffas för att frossa i varandras läckerheter. Yay!

    SvaraRadera
  4. Ja vilken bra kväll det var! Och så mycket gott på en och samma gång...

    Och ja, vi är bäst!

    SvaraRadera
  5. Hahaha, jag satt också och bälade i mig knäcke en masse... Bjöd på knäckeresterna igår, och mina vänner var MÄKTA imponerande kan jag lova! Jag lovade att hälsa dig att det var det godaste knäcket de smakat :=)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ser ju helt fantastiskt ut! Så mycket mys på en och samma gång:-)

    SvaraRadera
  7. Sofie - Det var jättemycket gott, det är ett under att jag inte rullade hem! Håller tummarna för att du kommer med på nästa träff.

    Hovkonditiorn - Myskväll deluxe! :)

    Ann-Louise - haha, ja, nu i efterhand så inser jag att du satte dig väldigt strategiskt. ;) Matnörderi när det är som bäst - det ger så otroligt mycket pepp och inspiration att ses. Mycket bra koncept, heja oss! :)

    Kim - ....ingen protest! =D När kommer patén förresten? Jag planerar att sticka in den vid något tillfälle under julhelgen och impa på mormor. :)

    Charlotta - Bäla på du, jag tar det bara som en komplimang. Åh, vad glad jag blir, tusen tack för den hälsningen! =F

    SvaraRadera
  8. MrsSunshine - lite mys är precis vad som behövs en torsdag veckan innan jul. Stressa ner och bara njuta. :)

    SvaraRadera
  9. du, ditt kanelknäcke gick minsann inte av för hackor!

    och bilder-schmilder, det viktigaste framgår ju: hur fruktansvärt trevligt vi hade det! vem har tid att tänka på ljussättning och skärpedjup när man har fullt upp med att umgås?!

    SvaraRadera
  10. Hey, what can I say - jag är iaf glad Charlotta och jag gjorde slag i saken i våras och slog på stortrumman inför första träffen :D Längtar redan efter er!!
    Och du vet ju redan om drömmen och knäckebrödet ;) Så himla gott allting var och jag önskar jag ätit mer av ALLT som fanns på bordet!
    Nästa gång blir det kanske vårprimörer :)

    SvaraRadera
  11. Pernilla - tack! Det är förresten en hit med jordnötssmör, om en gillar sånt! Mycket kloka ord om bildtagning, jag ska ha dem i bakhuvudet nästa gång jag blir för själv-foto-kritisk. :)

    Åsa - Det är jag också jätteglad att ni gjorde! Tänkt vad mycket kul vi hade missat om ni hade träffats i all tysthet! Hahaha, är det ett tecken på en knäckebrödsöverdos kanske? ^^ Åhhh... nu satte du igång min fantasi. Det kommer bli bra! :)

    SvaraRadera
  12. Vi är nästan böjda att hålla med dej, i alla fall av de matbloggare vi har träffat i Göteborg (visserligen skåningar från början, men vem håller koll...). Tycker det är så kul att ni träffas, man skulle ju kunna flytta upp bara för det:)

    SvaraRadera
  13. Mårtenssons kök - Skåning från början, Göteborgare i själen? ;) Hoppas ni prickar in något besök när vi har bloggdate någon gång, vi välkomnar alla besökare med öppna armar. :)

    SvaraRadera
  14. Jag kan bara instämma, NI är dom finaste matbloggarna i HELA Sverige. Sådetså!

    SvaraRadera
  15. Tina - visste du att vi dessutom hade studiebesök av Stockholms finaste matbloggare i somras också? ;)

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Vi har en matbloggsgrupp som precis är nystartad (men tyvärr är den Skånsk haha!) Jag har hört om eran grupp, har ni någon sida på Facebook eller så?
    Inspirerande blogg du har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Alexandra! Åh, det låter superkul, grattis till eran nystartade lilla bebis! Även skånska matbloggargrupper är bra, ju fler vi finns desto roligare (och mer mat! ;))! Vår grupp på FB heter "matbloggare i Göteborg" och är numera ganska stor. Om du vill ha kontakt med mig personligen, så skicka ett mail vettja! :)

      och tusen tack! :D

      Radera