4/07/2010

R-awsome falafel!

Ni vet de gångerna man hittar ett recept på internet, nästan dör av förtjusning, skaffar alla råvaror för att sedan göra rätten och upptäcka att den faktiskt smakade precis! lika bra som ni hoppats?

Det är mycket sällsynta tillfällen, men jag hade ett sånt ikväll. Jag har lurat in C i raw food-svängen också (muhaha!), så ikväll bjöd jag henne på raw falafel på recept från Gena (med en anings modifikation). Vi åt, vi njöt, vi blev mätta. Happy ending!

Loving raw falafel med krämig korianderdressing
(det kan vara lite lustiga mått, jag valde att översätta dem)

Falafel:
4 msk mandelsmör
2,4 dl torkad, strimlad, osötad kokos
ca 5 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
2,5 msk finhackad färsk koriander
2 msk citronjuice
1 msk olivolja
1-2 msk tahini
1/4 tsk svartpeppar
1/2 tsk havssalt
1 tsk hel spiskummin, mortlad
1 tsk hel koriander, mortlad
en puff cayennepeppar

Dressing:
1,2 dl sesamfrön
3 msk limejuice
1/2 tsk havssalt
2,5 msk vatten
2,5 msk färsk koriander, hårt packad
1 dadel eller 1 msk agave

Mixa alla ingredienser till falafeln i en matberedare och forma till bollar. Ta mer olja eller nötsmör om falafelmixen inte håller ihop ordentligt.
Mixa alla ingredienserna till dressingen och späd med vatten om den blir för tjock.

Servera falafeln på romansalladsblad med det man vanligen brukar ha till falafel - vi hade tomat, rödlök och strimlad vitkål. Ät, njut och lyckas du med det utan att tappa något är jag imponerad. :)


2 kommentarer:

  1. Kul att även du hittat till gena, en ny favoritbloggare i min värld! Lät rent asgott det här, måste testas!

    SvaraRadera
  2. Jag hittade till henne via in länk på internationella kvinnodagen och sen så var jag visst fast. :) JA, gör det, det var verlkigen SUPERgott (och jag har resten kvar i kylen!)!

    SvaraRadera