4/09/2010

Sveriges nya landskapsrätter - the challenge!

Jag har tidigare berättat om hur viktigt jag tycker det här med egengjort, traditioner och bevara den matkulturen vi har, är. Icas förlag har gett ut en bok som heter "Hela Sveriges husman" som jag älskar över allt - jag har läst den minst 10 gånger (förmodligen fler...), ligger på kvällarna och tittar, funderar, läser om och myser.

Förra hösten utlyste Ica en tävling där det gällde att dels rösta fram en landskapsrätt och skicka in en recept på en ny, modern husmansrätt, med smaker som är typisk för just det landskapet. Det hela mynnade ut i en ny kokbok som heter "Sveriges nya landskapsrätter". Efter att ha gått runt och trånat efter den boken sen den kom ut blev min lycka fullständig när jag fick den av mamma&pappa i påskpresent. Godis? Screw that! En ny kokbok? Woho!


Jag satt och bläddrade i den häromdagen, läste alla små faktarutor, log av förtjusning åt både gamla och nya rätter, när jag slogs av en tanke - jag har ätit väldigt lite av det här. Raggmunk med fläsk, surströmmingsklämma, rårakor, äggost... och sen var det slut. Av allt det speciella som finns i vårt fina avlånga land har jag ätit fyra typiska rätter. Så jag bestämde mig bums för att laga mig igenom Sverige. Släng dig i väggen Nils Holgersson!

Det kommer gå till såhär:
Varje vecka kommer jag, utifrån "Sveriges nya landskapsrätter", att laga den typiska landskapsrätten för ett landskap. Jag ska laga receptet till punkt och pricka, avnjuta måltiden och poängsätta rätten. Helst ska jag se till att ha middagssällskap, så att det inte blir en väldigt partisk jury. I de fall där landskaprätten är en efterrätt, så kommer den föregås av en varmrätt med landskapstypiska smaker, men det är fortfarande den riktiga landskapsrätten i fokus. Utvärderingen och receptet kommer hamna på bloggen, tillsammans med lite bilder och landskapsinfo. Jag börjar från början i boken, vilket innebär att jag går nerifrån och upp:

Blekinge - Sjömansbiff
Skåne - Äggakaka
Halland - Långkål med skinka
Gotland - Saffranspannkaka
Öland - Öländska kroppkakor
Småland - Småländsk ostkaka
Östergötland - Raggmunk med fläsk
Västergötland - Grynkorv
Bohuslän - Äggost
Dalsland - Äpplekaka från Åmål
Värmland - Nävgröt
Närke - Skomakarlåda
Västmaland -Mälargös med pepparrot
Södermanland - Sorundatårta
Uppland - Ångbåtsbiff
Dalarna - Rårakor
Gästrikland - Sotare med färskpotatis
Hälsingland - Hälsingeostkaka
Medelpad - Tjälknöl
Ångermanland - Surströmmingsklämma
Härjedalen - Röding med flötgröt
Jämtland - Älgstek med murklor
Västerbotten - Västerbottenspaj
Norrbotten - Pitepalt
Lappland - Suovas pirko


Så, hur låter det? Någon som anmäler sig som frivillig middagsgäst till något speciellt tillfälle? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar