5/19/2010

Blodgivar-smoothie.

Jag är blodgivare. Den dagen jag råkar illa ut (eller någon annan gör det) och hamnar på sjukhus vill jag helst veta att jag gjort mitt bästa för att bidra till att det ska finnas tillräckligt. Det tog mig dock ett par år att bli godkänd. Första gången tittade de på mina armar och sa: "Du har för små vener, men det kan växa till sig, så kom tillbaka om ett år!" Jag gick hem, väntade och efter ett år gick jag tillbaka och fick samma besked. Då blev jag putt på riktigt, la in ordentligt med bicepsträning på gymmet - ett halvår senare fick jag ge blod. Skam den som ger sig. ;)

Jag har bara ett problem med det - järntabletterna man får efteråt. Tjejer och järnvärden är inte alltid en munter historia, så jag äter snällt järntabletter. Men, efter att ha upplevt Förstoppningen Från Helvetet förra helgen tänker jag att jag har ju faktiskt kunskapen att pimpa min mat så att den blir järnrik ändå och dessutom ha en glad mage på köpet. Ikväll gjorde jag en smoothie med de i åtanke - den blev OK. Ingen smak dominerande, så det blev ganska lam. Jag ska jobba lite på den, men håll till godo med utgångspunkten så länge! :) (undvik gärna mjölkprodukter i den här smoothien, eftersom kalcium påverkar järnupptaget negativt.)

Blodgivar-smoothie
1/2 dl blåbär
8-10 jordgubbar
3 puckar spenat (ni vet, formen på fryst hackad spenat. Spenatpuck.)
1 skiva färsk ananas
1 tsk spirulina
1 dl kokosvatten
valfri topping

Om du använder frysta bär, tina vad som behövs tinas. Mixa ihop ingredienserna till önskad konsistens och toppa med något trevligt (jag hade hasselnötter). Varning utfärdas för att smoothien får en väldigt mörklila, snudd på svart färg som inte ser alltför aptitlig ut (mamma kallade den till och med äcklig), men smaken är det inget fel på. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar