5/05/2010

Något du definitivt inte bör skjuta upp.

You know the drill - man hittar ett recept, man tänker: "Ja, men det här ser väl skoj ut, det ska jag göra någon gång." Man glömmer bort det. Upprepa proceduren en tre-fyra gånger, tills receptet 1. slutligen glöms bort helt eller 2. man faktiskt får tummen ur och lagar till det.

Så har jag jag gjort med receptet på egg-less egg salad, och idag kom jag till punkt 1.
Jag gjorde receptet. Jag smakade av lite. Jag dog lite grann av lycka. Jag gjorde klart och åt upp maten. Jag drog med fingret längs med serveringsskålen för att få med allting. Sen slickade jag ren insidan på skålen också.

Med andra ord - gör inte mitt misstag och skjut upp det här receptet! (vilket jag för övrigt har snott från Gullfot och är ursprungligen en lätt modifierad version av Matt Amsdens original som finns i boken RAWvolution.) För er som tycker inlägget skulle blivit bättre med en bild - det är möjligt, men jag kunde inte slita mig från tallriken länge nog att hämta mobilen. :P


Egg-less egg salad 2 portioner

0,75 dl vatten
0,75 dl saft från citron (går åt 3-4 stycken beroende på storlek och saftighet)
0,75 tesked gurkmeja
en vitlöksklyfta
ett par nypor salt
2,25 dl cashewnötter
en halv dl hackad purjolök eller vårlök
en stäng selleri, hackad
en halv röd paprika, hackad

sallad och groddar efter tyckte och smak

Kör allt utom purjo, selleri och paprika i mixer tills du får en jämn, krämig smet. Justera med vatten om smeten inte är tillräckligt smetig. Rör ner de hackade grönsakerna (purjo, selleri, paprika) i den härligt solgula röran. Ready to eat! Jag serverade en sallad på maché, färsk spenat och alfalfagroddar till. Nam nam. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar