5/16/2010

En fling med Stockholm.

Trots en stor dos besvikelse över att Sverige inte förstår värdet av riktiga talanger, var gårdagen helt awesome. Runt halv elva hade jag lämnat in min alldeles för stora och otympliga väska i en bagagebox på Stockholms centralstation (underbar uppfinning förresten) och beväpnad med en karta och ett humör lika strålande som solen letade jag mig fram till Hötorget och Hötorgshallen där jag med ett förtjust leende gick omkring med ögon stora som tefat och kikade och provsmakade mig fram. Jag älskar saluhallar!

Runt halv tolv ringde L och vi bestämde träff på Plattan/Sergels torg (en av de få ställen jag faktiskt hittar till) och därefter stod Stockholm sightseeing by foot på schemat. Via efterfrågade tips från Mikkan hade jag två saker på min agenda - jag ville till Blueberry och till Yogayama, sen ville jag se det som L tyckte var värt att se i Stockholm.

Första stoppet var Blueberry. NK hittade vi till utan problem, men sen var det betydligt kikigare att faktiskt hitta till Blueberry... men med lite hjälp från en vänlig dam i informationen hittade vi dit. Sen stod vi och hade smootihie-beslutsångest med rynkade pannor så länge att personalen lite oroligt undrade om de hade glömt att servera oss och det var där för vi såg så bekymrade ut? Efter mycket om och men bestämde vi oss båda för en "Eat your greens" - en smoothie med spirulina, mango, ananas, pressade äpplen, vetegräs, färsk spenat, apelsin, citron. Sen kunde varken jag eller L motstå varsin liten påse med knallgrön spirulina, så det fick också följa med oss ut. Ute i solskenet smakade vi på vår smoothie och sen dog vi lite av lycka. Först kom mango/ananassmaken, sen det syrliga från citrusen, därefter kickade äpplet in och sist av allt en hint av allt det andra gröna som var nerstoppat. En underbar smakkombination som jag tänker försöka mig på att återskapa hemma såfort jag kan. Halleluja, kort sagt. :)

Mycket grön och god smoothie och en liten påse spirulina fick följa med ut från NK.


Sörplande på våra smoothie (som tog slut liiite för fort) började vi promenera med karta i hand för att leta reda på Yogayama. Svettiga kom vi fram utan att ha kommit fel en enda gång och gick in i en oas. Atmosfären där inne gick nästan att ta på, som en varm, tjock filt av lugn. Helt otroligt, det kändes som min puls gick ner tio slag bara av att gå in där. Jag köpte inget, utan vi bara gick omkring, insöp lugnet, kikade i restaurangen och lånade toaletten. Wow. Jag önskar båda ställena fanns i Göteborg.

Efter Blueberry och Yogayama gav jag tyglarna till L som guidade iväg mig till "Herman", en vegetarisk/vegansk restaurang som låg i närheten av Slussen där vi intog våran "dunch" (det finns ju brunch, som är kombination av breakfast och lunch, så L och jag uppfann dunch, som är en kombo av dinner och lunch. :)) och vilade våra stackars fötter. En indisk buffé som var en fröjd för både ögat och gommen som vi avslutade genom att dela på en vegansk belgisk chokladkaka. Mätta, nöjda och helt slut traskade vi så sakteligen iväg till Centralstationen (och var mycket glada att det var nerförsbacke!) där vi kraschade på en bänk innan jag blev avlämnad på mitt tåg till Gnällbältet och mormor&morfar. En fantastisk dag med god mat, nya upplevelser, lite shopping och mer än 4 timmars promenad i ett soligt Stockholm med en av mina bästa vänner. Jag är lite Stockholmsbetuttad och hoppas jag får tillfälle till besök snart igen! :)













Den härliga indiska buffén...

... visst blir man glad av alla färger! :)

Hittade sötaste lilla skylten mitt på en vägg i Herman-restaurangen!

Ruskigt god (och mäktig) belgisk chokladkaka. Dela på två, annars blir det chokladkoma, det lovar jag!

1 kommentar:

  1. Riktigt kul att du gillade mina favvoställen - käka på yogayama nästa gång och dö av lycka är mitt råd! :D

    SvaraRadera