9/21/2012

Annorlunda kakor.

I söndags så fick jag förmånen att lite experimentellt hinna svänga ihop både ett bröd och ett gäng kakor. Brödet fick med beröm godkänt (och kommer därmed lite senare i veckan), men kakorna fick betyget "annorlunda". Jag vet inte med er, men av alla kommentarer som jag får om min matlagning så är "annorlunda" en väldigt utmanande beskrivning - vaddå "annorlunda"? Annorlunda jämfört med vad? Annorlunda på ett dåligt eller bra sätt? Annorlunda som i jag-fattar-inte-riktigt-vad-jag-har-i-munnen?
Efter min frågsamma svada efter konstruktiv kritik såg den stackars utsatta personen lite smått skrämd ut och   och fick ur sig "...den var inte så söt."

Jag som hade väntat mig lite mer feedback kände lite ...jaha.
I vilket fall smakade jag själv på en av kakorna och enligt mig är de ett av mina bättre experiment - härligt crunchy kakor som sprider en ljuvlig doft av vanilj och apelsin i köket under tiden de bakas och som har en liten ton av bränd kola i sig. Annorlunda måhända, men (om jag får säga det själv, och det gör jag!) ruskigt goda!

Chocolate chip cookies
1/2 dl grahamsmjöl
1,5 dinkelmjöl
2 dl havregryn
1 dl socker
1 msk ljus sirap
1 msk mörk sirap
1 ägg
75 g rumsvarmt smör
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
rivet apelsinskal
hackad (mörk) choklad
rostade valnötter

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna. Blanda de blandade torra ingredienserna med de blöta ingredienserna. Klicka ut kakorna på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Klart!

2 kommentarer:

  1. Med de där ingredienserna låter kakorna förträffliga! Fast jag får erkänna att vad jag anser vara sött kallar andra grovt bröd...
    Apelsin + choklad = :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag är helt på din linje där, för mig krävs inte så mycket för att sötman ska räcka!

      Radera