9/06/2012

Kokosprickar (eller "att behålla sitt sitt goda mat/baklagningsrykte").

För er som undrar - nej, jag har inte kunnat återgå till mitt eget kök än. Det fattas en omgång målarfärg till och alla köksluckorna, sen får jag flytta in igen! Jotack, jag saknar verkligen att laga mat - så ni kan tro att jag blev förtjust på jobbet idag när jag fick reda på att torsdag var lika med bakdag! Först skulle vi göra rulltårta, men när det visade sig att det vita pulvret i burken som det stod "Bakpulver" på egentligen var vaniljsocker, så fick vi tänka om. Istället snodde jag ihop de här godingarna på fri hand - och satt nervös vid provsmakningen eftersom jag inte bakar sötsaker så ofta. Sen började folk ta "bara en kaka till" och jag kunde andas ut! :)

Kokosprickar
5 dl vetemjöl
1 dl kokosflingor
2 tsk vaniljsocker
2 dl socker
250 g smör
1 ägg

pynt:
uppvispad äggvita
kokosflingor
Steg 1. Dega.
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda de torra ingredienserna. Hacka samman det med smör och ägg till en smidig deg - enklast går det i matberedare, annars funkar en kniv/degskrapa och händerna utmärkt! Rulla degen till små bollar, lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt och tryck till dem så de blir platta kakor. Pensla med äggvita, pynta med kokos och grädda i mitten av ugnen ca 15-20 minuter. Ta ut och låt svalna i 10 minuter (JO, annars bränner du dig!).

Steg 2. Rulla&platta ut.

Steg 3: Pynta.

Steg 4: Kalas!

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det är fördelen med småkakor - gullighetsfaktorn är skyhög! :D

      Radera
  2. Snyggt improviserat! Jag är inte heller nån expert på sötsaker men dina kakor ser riktigt fina ut. Snart ska jag baka dadel- och mandelkakor gjorda på en massa överblivna mandelklumpar från när jag har gjort mandelmjöl. Vera älskade kakorna du bjöd henne på så att jag tänkte göra en omgång till henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag var bra nervös ett tag när degen inte ville gå ihop... men det blev ju bra till slut! :) Åh, vad roligt! Jag hittade det receptet igen när jag bläddrade genom en hög med papper, ska nog också göra dem snart igen. De ÄR ruskigt goda, Vera har en utmärkt smak! ;)

      Radera
  3. "Bakdag" på jobbet - vilket jobb du har! :) Undrar om jag ska försöka införa det på kontoret... "Hallå alla, avbryt vad ni än håller på med, nu är det bakdags"

    Väldigt skillat av dig att svänga ihop kakor bara sådär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, jag vet! Jag känner mig snuskigt lyckligt lottad, speciell när det är bakdag och när vi är ute och går promenader - betalt för att gå promenader! Jamensatte... helt OK! :) Jag tror du skulle göra succé med bakdag på kontoret! ;)

      Haha, nybörjartur kanske? Eller så kanske det slumrar en konditor i mig? ;)

      Radera
  4. det var väl en riktigt lyckad räddning där, snyggt! Förstår absolut din matlagningsabstinens, den kan vara riktigt svår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! :)
      Det känns som om jag inte lagat mat på evigheter faktiskt. Håller dessutom på att "äta ur" frysen, så därav blir det inte heller mycket mat lagad. :P

      Radera