9/30/2012

Beer Can Chicken.

För ungefär 3 månader sen fick jag syn på ett recept (i Metro av alla ställen) som jag rask rev ut och stoppade i fickan. Sen har det få flytta runt från fickan, till ryggsäcken, till träningsväskan och till köksbänken och sedan under någon vecka förvisades det till soffan i vardagsrummet under köksmålandet och slutligen kom det tillbaka tills köksbänken igen i tisdags kväll för att äntligen få bli tillagat.

Beer can chicken.
Tydligen har det snurrat runt i bloggosfären ett tag och jag har missat det totalt. En kyckling på en ölburk? Vad i hela fridens...? Det lät så galet att jag var tvungen att testa och jag ska säga er, att det är ett recept värt att vänta tre månader på! Kycklingen blir liksom ångkokt innifrån och grillad från utsidan och alldeles saftig med knaprigt skinn och... ojoj, nu dregglar jag snart. Dessutom är det roligt och busenkelt!
Tror ni mig inte? OK. Såhär "komplicerat" är det:


Sätt ugnen på 175 grader.
Se till att du har en burk med öl, en god rub (rubben kan du antingen köpa färdig eller göra själv.) och en hel färsk (eller fryst tinad) kyckling. Gnid in kycklingen med generösa mängder rub. Häll ut/drick upp hälften av ölen. Häll i en matsked rub i ölburken. Tryck in ölburken i rumpan på kycklingen, ställ den i en ugnssäker form/ugnsplåt och tjoffa in hela rasket i ugnen i en timme. OK, säg mig nu - var det där svårt?

Nej. Jag tänkte väl det.



Rubben i tekoppen:
1/4 dl rökt paprikapulver
1/4 mörkt muscodvadosocker
1,5 msk flingsalt
1,5 msk svartpeppar
2 finhackade vitlöksklyftor
0,5 tsk cayennepeppar
0,5 tsk vitpeppar


Summan av kardemumman? Gör. Den. NU!

2 kommentarer:

  1. Det där har jag också velat testa! Det är lite lagom knäppt. Och ser helt... sjukt ut... :) Vad hade du för öl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag VET! Det är de mest bisarra bilder som jag NÅGONSIN tagit under en matlagningssession... men... skoj liksom. Och alldeles för gott för att inte testa! Ölen syns lite halvdåligt på översta bilden, jag tog det jag hade hemma: Innis&Gunn, Rum Finish Oak Aged Beer (nr 11598). En ale med andra ord. Tror det skulle vara svingott med en mörk porter eller stout! :)

      Radera