9/13/2012

Plommonmammas bortglömda gädda.

Kvällsfrukost i all ära - men till och med jag har en gräns för hur många kvällar i rad jag har lust att äta kokt ägg med knäckebröd (till och med om det är mitt eget!) och müsli med yoghurt. Köket är dock i betydligt bättre skick än senast jag skrev och idag fick jag till och med besked om att mina luckor är färdigmålade - hurra!

Ändå - tills köket är matlagningsbart igen fortsätter jag att bjuda in mig till diverse snälla människor i min bekantskapskrets för att få ordentlig lagad mat... där Plommonmamman och pappan är de som oftast har sträckt ut en hjälpande tallrik! Härom kvällen var tallriken lastad med Plommonmammas bortglömda gädda - tydligen brukade hon laga den här rätten ganska ofta förut, tills mina (tomatallergiska) bröder kom in i bilden. Dags för återuppståndelse säger jag, för OJ, vad gott det var!

Gräddkokt gädda med tomater
ca 800 g gäddfilé (eller annan vit fisk)
ca 3 dl grädde
rejält med dill
2-3 tomater
citronpeppar
salt

till servering: 
blomkålsmos (koka blomkål mjuk och mixa med lite mjölk/grädde)

Lägg gäddan i kastrullen. Häll på grädden, salta och peppra. Skiva tomaterna, lägg rejält med dill på fisken och sedan tomatskivorna därpå. Lägg på ett lock och låt fisken putta helt stillsamt i 8-10 minuter (tiden blir kortare om du har mindre mängd fisk). Titta och peta lite emellanåt så den inte blir överkokt!
Servera med blomkålsmos och du - om du inte har prövat gädda än, så gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar