9/23/2012

Gullegrynsbaguetter!



Jag har en konstant pågående kärlekshistoria med havregryn - kan jag så smiter jag ner dem i i princip nästan allt jag bakar. Kakor, bröd, knäckebröd, pajer... och icke att förglömma den klassiska med ack så fantastiska havregrynsgröten! De här baguetterna är förresten ganska fantastiska att servera med till exempel soppa... eller helt enkelt att smocka i sig helt nybakta med smältande smör och ost! :)


Gullegrynsbaguetter, 5 stycken
3 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
5-6 dl kokhett vatten
Häll vattnet över gryn&mjöl, rör runt ordentligt och låt stå i ca 10 minuter.

50 g torrjäst
2 tsk salt
2 dl solrosfrön
12-14 dl dinkelsikt

Blanda den skållade grynbladningen med det kalla vattnet, torrjästen, saltet och solrosfröna. Arbeta i så mycket dinkelsikt att du får en smidig deg som släpper från bunkens kanter (gör du det för hand, så upp med degen på bänken och knåda av hjärtans lust!). Täck över bunken med en handduk och låt den jäsa i en timme. När degen jäst klart, baka ut den till baguetter och låt dem jäsa i 45 min under bakduk på bakplåtspapper.



Under tiden baguetterna jäser, sätt in en plåt /baksten i mitten av ugnen och en oöm plåt längst ner. Dra på ugnen så varmt du kan. När bröden jäst färdigt, snitta baguetterna tvärsöver 3-4 gånger med en vass kniv. Öppna ugnen, tjoffa över baguetterna till den varma plåten/bakstenen, häll typ 0,5 dl kallt vatten på plåten på botten av ugnen och stäng luckan fort.



Sänk värmen till 250 grader och grädda bröden i 15 min. Om bröden har fått tillräckligt färg, lägg ett aluminiumpapper över dem innan du sänker värmen till 200 grader och gräddar i 15 min till. Nu kommer vi till den lite knepiga delen - jag stängde av ugnen, lämnade ugnsluckan på glänt och lät mina baguetter stå kvar i den varma ugnen och de blev perfekta inuti!
Jag vet inte hur det blir annars, men pröva vettja! :)

10 kommentarer:

  1. Snygga baguetter! Och havregryn gillas :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, känns som jag börjar på fin snitsen på baguetterna! :)

      Radera
  2. Yum, yum, yum! För att citera Ernst "man känner sig aldrig så rik som när man plockar ut ett nygräddat bröd ur ugnen."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka Ernst är liiite för mycket ibland, men där sa han verkligen han sak som stämmer! :)

      Radera
  3. Du lyckas alltid få dina baguetter (och andra bröd för den delen) att bli så sjukt snygga! jag borde börja baka mer bröd, blev väldigt sugen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hembakt bröd ftw! Vi kan ha baguette-skola, så ska jag lära dig allt jag kan! ;)

      Radera
  4. Havregryn, vad hade man gjort utan dem? Håller med övriga, vilka snyggon till baguetter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet hade blivit bra mycket fattigare, det är då ett som är sant! Och tackar! =D

      Radera
  5. Jaha unga dam den där havregrynsgröten har du helt enkelt fel om. *tittar strängt på*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är du som inte fått havregrynsgröt lagad till dig med kärlek! Som min farmors mamma brukade säga: "Gröt lägger sig som bomull runt hjärtat!" ;)

      Radera