9/19/2012

Müslikakorna som nästan blev havreflarn.

Jag har vid något tillfälle (eller flera) flaggat för att jag skulle vilja lära mig baka mer sött. När jag var yngre, i låg/mellanstadie ålder, så brukade jag baka sötsaker betydligt oftare - om jag inte blivit alldeles senildement så var det muffins, syltgrottor och havreflarn som var mina signum... speciellt havreflarnen. Åh, det när ljuvliga knastret och smaken av kola får mig fortfarande att bli helt lycksalig när jag tänker på det!

I onsdags kikade jag i Rutiga kokboken, fastnade för ett recept på havrekakor med russin och gjorde i egen regi raskt om det till ett recept på müslikakor. Jag trodde att de skulle bli mer åt chocolate chip cookies hållet, lite småsega och ganska tjocka, men de flöt ut under gräddningstiden och kvar på plåten fick jag ett gång finfina guldgula kakor som smakade müsli... och havreflarn. Jag tror det är tur att jag inte gjorde så många, för det gick alldeles för lätt att få i mig både en och två stycken...

Müslikakor, 12 st
2 dl müsli med torkad frukt
0,75 dl socker
1 msk honung
0,75 dl siktat dinkelmjöl
ca 70 g rumsvarmt smör
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk kanel


Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop de torra ingredienserna, tillsätt de blöta och knåda ihop till en rätt smulig deg. Använd en Matsked för att forma degen till 12 kakor och lägg dem på bakplåtspappers klädd plåt (kakorna flyter ut, så se till att ha mellanrum mellan dem). Grädda i ca 10-12 minuter och låt dem svalna innan du serverar dem... gärna med ett glas mjölk. :)

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jag tror dessutom de skulle göra succé tillen skål hemgjord vaniljglass! :)

      Radera
  2. Müslikakor! Jag som är söndagskvällsfikasugen vill ha, vill ha, vill ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De går att svänga ihop i ett nafs, in i det röda köket med dig! ;)

      Radera