9/01/2012

Übermüsli!

Nu har jag klarat av min första arbetsvecka och trots att jag har varit som en urvriden trasa vid varje arbetspass slut, så har jag väldigt roligt och trivs himla bra! Nu ser jag fram emot... en ledig helg.

Fattar ni - en LEDIG helg!?
Jag behöver inte söka något, jobb, jag behöver inte plugga något, jag har o-c-e-a-n-e-r av tid att pyssla och trixa och fixa och göra saker som jag vill (jaja, och så handla och städa och sånt där nödvändigt, men det tänker vi inte på nu!) och jag kan göra det med fullständigt gott samvete, för jag har jobbar hela veckan!

Jag inviger fredagen med 1. sovmorgon och 2. göra müsli.
Jag har haft ett otroligt cravings efter müsli hela veckan men inte precis haft tid åt att göra något åt det... men eftersom jag är LEDIG i helgen så finns det gott om tid till det nu. Jag gör min müsli på en höft - blandar i det jag känner för och vad som finns hemma - men det första receptet på egen müsli har jag fått från mamma. Jag döpte det till "Übermüsli" och älskade det över alla andra müslirecept!

Plommonmammans übermüsli
5 dl havregryn
4 dl rågflingor
2 dl dinkelflingor
2 dl boveteflingor
50 g valnötter
50 g mandel
50 g hasselnötter
2 dl solroskärnor
1 dl kokosflingor
1 dl linfrön
1/2 dl honung
3 msk rapsolja
2,5 dl kokhett vatten
---
3 dl russin

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en STOR bunke.
Blanda honung, vatten och olja i en separat skål. Häll det över de torra ingredienserna och arbeta in det ordentligt (enklast är att använda händerna). Fördela müslin på en plåt och rosta i ugnen ca 30 minuter. Rör om 3-4 gånger under tiden så den blir jämt rostad. Låt den svalna och blanda i 3 dl russin.


Det kanske kan tyckas lite knepigt att hälla vatten på müsli, eftersom det ändå försvinner sen i ugnen? Poängen är att när du häller kokhett vatten på grynen, så kommer de att svälla och klumpa ihop sig lite grann med varandra. Det gör att müslin får den där goda "klumpfaktorn" som i alla fall jag är ute efter när jag letar en bra müsli. :)

4 kommentarer:

  1. Hemgjord müsli är godast! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Visst är känslan sjuuuuk? En ledig helg, helt utan förpliktelser och dåligt samvete. Njut av den känslan, för det är lätt hänt att man tar den för given sen... Stort stort grattis till jobbet!
    När jag flyttat.. så vill jag ha en chili i inflyttningspresent ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker det, så jag njuter dubbelt upp när jag kan och TACK! :) Du ska få en chili, det lovar jag! :)

      Radera