2/06/2012

Livslust.

I lördags var mamma och jag ute och åkte längdskidor. Bitande kyla, strålande solsken och ett ganska sönderåkt spår på Partille golfbana förgyllde några timmar. I bilen på vägen dit berättade mamma om en blogg hon läst - en kvinna som hade sökt hjälp för hon var helt slut och trött och närapå utbränd. Hon fick göra tre listor - saker hon behövde göra hemma, saker hon behövde göra på jobbet och saker som hon ville göra. Sen strök hon ALLT utom fem saker: umgås med barnen, umgås med min man, sova, äta, motionera.

Mamma berättade att hon fått rådet "Gör ingenting som inte ger energi." Hon hade blivit helt perplex. "Så... om min man ska på en fest och jag inte vill följa med... så behöver jag inte gå?"

Vissa tillfällen i livet är vissa saker viktigare än andra - det är det där vuxenordet som kallas "prioritering". Även om det finns en hel del "måsten" i livet, så har jag lärt mig och tror att det allra viktigaste som en kan göra för att vara frisk och må bra är att tänka "Vad känner jag för att göra nu?" så ofta som det någonsin går.

Därför hade jag finfika med en vän igår & åt så mycket citronmarängpaj att jag blev liggande på soffan i fika-koma ett tag. Därför struntade jag att gå och handla idag, för jag hade verkligen ingen lust. Därför känns det mer prioriterat att stanna uppe ikväll för att äta nybakt bröd med fransk ost och massa smör och baka och äta havrekakor med choklad och russin än att gå och lägga mig i tid för att vara pigg på jobbet imorgon.

Så är det inte alla kvällar... men just nu finns det inget bättre i hela världen!

Livslustcookies, 8 st
50 gram rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1/2 dl mörkt muscovadosocker
1 chiaägg (1 msk chiafrön+2 msk vatten, låt stå i 10 min. Hade inga ägg hemma, det går förmodligen utmärkt med ett vanligt ägg)
0,5 dl vetemjöl
0,5 dl grahamsmjöl (eller bara vetemjöl)
1/2 krm bikarbonat
1/2 tsk vaniljpulver
0,75 dl havregryn
50 gram choklad
en lagom stor näve russin (näven beror på handstorlek och russinlängtan)
½ dl jordnötter

Sätt ugnen på 175 grader. Om du använder chiaägg, rör ihop chiafrön och vatten. Hacka chokladen i grova bitar. Rör smör, socker och muscovadosocker mjukt och poröst. Tillsätt ägget under omrörning.
Blanda mjöl, bikarbonat och vaniljsocker och rör ner i smeten.
Rör ner havregryn, choklad, russin och de salta nötterna.
Klicka ut smeten på pappersbeklädda plåtar med ganska stora mellanrum, eftersom de flyter ut rätt mycket. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 minuter. Tack Pernilla för inspirationen!

6 kommentarer:

  1. Jag undrar hur det hade slutat om jag bara gjort följande fem grejer: äta, sova, resa, träffa vänner och familj och dricka rödvin.
    Men absoult bör man tänka mer på vad som ger energi och inte tvärtom.
    Matbloggsträff - det ger energi, det vet vi!

    ...den där citronmarängpajen, när får vi receptet på den? ser gudomlig ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tror att vi hade haft ett rödvinsmarinerat Russin som hade lidit av väldigt mycket jetlag för jämnan jag. ^^ Nej, det går ju inte att bara ha skojskoj hela tiden... men ibland träffar en människor som bara verkar tänka "Imorgon eller nästa vecka, om ett år ska jag göra det som jag längtar efter" och då undrar jag hur frisk det är, egentligen? Ett av de klokaste citaten jag vet är "Måttet på hälsa är hur mycket en skrattar varje dag".
      Matbloggsträffar är typiska energigivare! Åh, jag längtar! =D

      Den var helt sjukt god - därav fika-koman!^^ Jag har faktiskt en förfrågan ute till kompisen att gästblogga hos mig, så förhoppningsvis behöver du inte vänta så länge. Jag ska höra mig för om receptet! :)

      Radera
  2. Det är otroligt nyttigt att dra ett stort fett rött streck över en himla massa måsten. För min del handlar lust också väldigt ofta om när jag gör något. Så många gånger som jag har tvingat mig själv att göra något när jag egentligen inte vill, helt i onödan. Men ju mer jag övar på att strunta i att göra saker när jag inte vill och istället lita på att lusten förr eller senare kommer att komma ju mer avslappnad och till freds är jag med denna metod.

    Det ska bli väldigt spännande och GOTT att se vad alla tar med sig på matbloggsträffen. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, tidpunkten spelar också väldigt stor roll. Skoj exempel: jag har låtit min rena, vikta tvätt ligga framme i soffan, för jag har bara inte ORKAT plocka in den... men vips! fick jag lust med det igår och nu är den borta. ^^

      Jag är verkligen helpepp! Det verkar ju som vi uppenbarligen har skrämt iväg Callen också, stackarn. ^^Ska bli toppen att se er alla igen!

      Radera
  3. Så gott! Tack för fina utrensningstipset, romanen du vet :-)! Jag har haft galet mycket att göra och inte haft tid att svara, men tack så jättemycket!
    Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, min roman ja. ^^ Vad bra att du fick någon nytta av den! Hoppas du har en fin helg du med!

      Radera