1/05/2010

Premiär!

Lunchen idag blev premiär för matlagning i mitt kök. :)
Jag fyllde år i söndags och fick ett jättespännande recept på en avokado-och linslasagne som jag sett fram emot att laga med lite skräckblandad förtjusning. Min enda tidigare erfarenhet av vegetariska lasagne har varit en hemsk sak med spenat och keso där spenaten saknade all kryddning och smakade gräs och keson var seg.

Men inte den här. :) Så otroligt gott, jag lyckades till och med låta bli att överpeppra den, som jag annars är väldigt bra på. Dock följde jag inte riktigt receptet, för jag hade inga lasagneplattor hemma, däremot cannelonirör. Man tager vad man haver.










Avokado-och linslasagne

- En sats linsröra på 500 g krossade tomater, 2 dl röda linser och vatten. Först fräste jag en gul lök, två hackade morötter och lite rödkål (skulle varit paprika, men hade ingen). Koka tills linserna är mjuka och se till att inte röran kokar torrt, ha i lite mer vatten i så fall. Krydda med salt, cajennpeppar och honung.
- Avokadosås gjord på 3 avokado, mixas med 7 dl vatten, smaka av med citron och salt.
- Stekt svamp (jag tog champinjoner)
- Lasagneplattor (eller i mitt fall, cannelonirör)
- Riven ost
- Fetaost (som jag inte heller hade)

För att göra mina canneloni, så bottna en ungssäker form med ungefär hälften av avokadosåsen. Fyll cannelonin och lägg dem bredvid varandra. Blir det linsröra över (jag fyllde 15 rör), bre ut den ovanpå rören. Lägg svampen ovanpå linsröran. Häll över resten av avokadosåsen och smula över osten. Skjuts in i ugnen på 200 grader i 30 min.

För att göra lasagnen, varva lasagneplattor med linsröra och avokadosås, lägg svamp och smulad fetaost i något lager. Börja och avsluta med avokadosåsen. Smula över osten och skjuts in i ugnen på 200 grader i 30 min.



Ett tips är annars att börja med maten ett tag innan man verkligen blir vrålhungrig - jag misstänker att det är lite lättare att skratta åt att fyllningen ramlar ur cannelonin i samma takt man försöker putta in den samtidigt om man bränner sig på fingrarna om man dessutom inte har monsterlågt blodsocker. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar