2/04/2010

Expermentell bakning, del III (med lyckat utfall den här gången).

Idag var ännu ett underbart tillfälle till att pröva på något nytt - G skulle komma med ett soffbord hon ville bli av med (det har nu ersatt mitt provisoriska soffbord gjort av två flyttkartonger. Mycket bättre!) och samtidigt bli bjuden på fika. Jag frågade vad hon ville och hon annonserade: "Lite nybakt bröd?", så jag började genast spinna planer på vad jag skulle kunna hitta på. Det hela resulterade i ett experiment med en fördeg och skållade gryn som fick stå över natten, med särdeles gott utfall! Jag rekommenderar dock verkligen att du använder bakmaskin, det är en tung och stor deg! Mina damer och herrar, jag ger er:

G:s vridna bröd
Fördeg:
300 g vatten
300 g rågsikt
5 g jäst

Skållning:
1 dl bovete
2 dl rågkross
2 dl rågflingor
kokande vatten tills det blir en gröt, ca 7-8 dl

Kväll, dag 1.
Lös upp jästen till fördegen i en bunke. Häll i vatten och blanda med mjölet. Täck bunken med en plastpåse/plastfilm och ställ in i kylen över natten. Häll skållningsingredienserna i en annan bunke och häll över vattnet. Rör om och kolla efter om några minuter när blandningen har dragit åt sig lite av vattnet. Blandningen ska ha grötkonsistens - om den inte har det, häll på lite mer vatten och rör några varv till. Låt stå över natten i rumstemperatur.

Morgon, dag 2.
20 g jäst
3 dl vatten
1,1/4 msk salt
7-8 dl fullkornsdinkel
7-8 dl rågsikt



Min fördeg och skållblandningen på morgonen.

Ta ut fördegen och låt den stå i rumstemperatur ca 1 timme. Blanda sedan ut jästen i vattnet, häll i salt, fördegen och den skållade blandningen, blanda ihop i bakmaskinen. Jobba sedan in mjölet undan för undan, själva körningstiden i maskinen får gärna vara uppemot 7-8 minuter. Degen ska ganska klibbig och inte släppa från bunkens sidor, min såg ut såhär:

Täck över med en handduk och låt jäsa i ca en timme. När du nu bakar ut brödet, så ska du försöka att knåda det så lite som möjligt, så se till att ha ordentligt med mjöl på bakbord och händer! Tippa upp degen på väl mjölat bakbord, dela den i sex bitar och rulla ut varje del till en plåtlång baguette, vrid den några varv och lägg på en plåt. Om degen fastnar på händerna, ha mer mjöl, men tänk att mjölet egentligen inte ska knådas in i degen, utan bara vara mellan dig och degen.
Totally twisted!

Täck över plåtarna med en bakhandduk, låt jäsa i ca en halvtimme. Sätt ugnen på 250 grader, sätt in en plåt i mitten och en oöm plåt längst ner i ugnen. När bröden har jäst färdigt, snitta bröden tvärsöver, för försiktigt över dem till den varma plåten och ställ i mitten av ugnen. Släng lite vatten på den understa plåten och stäng kvickt luckan. Baka av bröden i ungefär 20 minuter.
Voilá! Bröden blir mjuka och fluffiga, med en ganska tunn, spröd skorpa. Passar förmodligen väldigt bra till soppa, men att äta dem rätt upp och ner som vi gjorde, med bara smör och ost, är också en höjdare. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar