2/08/2010

Helgens tidmonster.

Jag fick besök av ett äta-tid-monster under helgen (vi säger så i alla fall), så jag kompletterar med att skriva i efterhand vad som hände, bortsett från jäskorgarna i trolldeg och kycklingen.

Mina onsdagarskvällar är helt crazy och innebär träning i ett fyra-timmars-svep (jag är inte ansvarig för den planeringen!) uppdelat på en timme, paus, tre timmar. Det svåra är att äta så att jag håller energinivån uppe, inte blir hungrig och inte har alltför mycket i magen. Mina två tidigare onsdagar har innehållt smoothie x 2 plus macka = på tok för lite, och omelett med sallad =låg som en sten i magen. Så, efter lite grävande i mitt mentala arkiv tyckte jag mig minnas att jag någon gång läst något om något som var förvillande likt chokladbollar, men inte var det utan tvärtom små trevliga energipaket baserat på nötter och torkad frukt som skulle passa bra i samband med träning. I fredags gjorde jag lite research och hittade dem på Mikkans blogg. Med utgångspunkt därifrån och lite höftande med ingredienser åkte följande ner i mixern:

Energibollar
- 7 dadlar
- 3 aprikoser
- en liten näve havregryn
- en näve paranötter
- en näve cashewnötter
- någon (kanske två) matsked tahini
- en tesked honung
- ett par teskedar kakao
- några stänk vatten
kokosflingor, kakao eller sesamfrön att rulla i.

Jag hade lite problem med att få till konsistensen, men efter lite tålamod och pytsande med ingredienserna blev det hela riktigt bra och gick lätt att forma till bollar. Några rullades i kokos, andra i sesamfrön och en tredje variant i kakao - sen åkte dem in i frysen för att hålla sig till på onsdag. Av sista klicken gjorde jag tre små yttepyttebollar för att se om de höll måttet smakmässigt och det kommer definitivt inte bli någon uppoffring att pröva om de funkar på onsdag. :)


När jag var på besök uppåt landet för ett tag sedan, upptäckte jag en påse skorpor i det hemmets skafferi och efter att ha knaprat på en av dem fick jag en aha-upplevelse av typen: "Varför har jag inte ätit det här på länge, det är ju JÄTTEgott!" När jag kom hem igen köpte jag samma typ av skorpor, men de smakade inte alls lika gott, så jag bestämde mig helt sonika för att baka egna. Ett lass skorpor följde också med mig när jag flyttade, men de tog slut förra veckan, så jag svängde ihop några nya för att underhålla mitt beroende. :)

Mitt recept har jag hittat i den gulligt rosarutiga "Hälsokokboken", men jag är som vanligt inte så noga med att följa receptet exakt. En varning dock - mina skorpor innehåller inget vetemjöl och blir inte så spröda som vanliga köpteskorpor, utan ganska hårda. Det är så jag tycker om dem, men du blandar givetvis precis som du vill. :)

Knaperskorpor ca 50 st
50 g jäst
5 dl mjölk
1 dl rapsolja
2 tsk honung
2 tsk salt
1 dl polenta (havrekli i orginalreceptet, men jag bara tog något annat istället)
7 dl grahamsmjöl
ca 6 dl dinkelmjöl

Om du vill, ljumma mjölken till ca 37 grader, annars smular du bara jästen i en bunke och häller mjölken. Rör tills det löst sig och tillsätt sedan honung, salt och rapsolja. Arbeta in grahamsmjöl och polenta, sedan dinkelmjöl undan för undan tills du får en smidig deg som släpper från bunkens kanter. Täck över och låt jäsa i 40 minuter (gärna en timme om du använder kall mjölk). ta upp degen på bakbord, knåda igenom den och forma 25 bullar, platta till dem lite med handen, täck över och låt dem jäsa 20-30 minuter till. Sätt ugnen på 250 grader och baka av bullarna i ca 15 minuter. När bullarna är klara, sänk ner värmen till 100 grader och dela de fortfarande varma bullarna, förslagsvis med en gaffel för rätta skorpstuket (håll dem i en handduk/grytlapp så slipper du bränna fingrarna), lägg tillbaka på plåten och torka i ugnen tills de är torra. Orginalreceptet anger två timmar, men det har inte stämt någon gång. jag har gjort lite olika - fyra timmar på 100 grader, eller 50 grader med ugnsluckan på glänt över natten, båda funkar. Sen är det bara att knapra på. :)

"Knaperi, knaperiknus...

"Vem är det som knaprar på (i) mitt hus?"
(citat: elaka häxan i hans och Greta. ;))

1 kommentar:

  1. Åh, så gulligt av dig att länka! Jag älskar bumsbollarna, man kan ju ha i nästan vad man vill, och det är perfekt inför träning. Ibland har jag i spirulina och smaksätter med lime och rullar i pistagenötter. Superfint att titta på OCH supersmarrigt!

    SvaraRadera