2/15/2010

Långsamhetens lov.

Lördagen innebar party i glada vänners lag på en klubb som bara huserar varannan månad, som jag ännu inte kommit iväg till, bara varit nyfiken på. Det är dresscode, förköp av biljetter och hela faderullan. Jag har planerat, tänkt och längtat ända sen jag missade det förra gången, och i lördags var det alltså dags.

Uppsamling innan skulle vara hos mig, med allt var det innebar av piffande, bubbel och, eftersom jag tar varje tillfälle i akt att få bjuda folk på mat och baka, även lite tillhörande plockmat i praktisk fingerfood-storlek.

På lördagsmorgonen vaknade, hade inbokat tvätt-tid och så fort jag slog upp ögonen började jag planera. "Först det, sen det, det kan jag göra under tiden, en snabbis till affären..." och sen började jag fundera vad sjutton jag höll på med? Min helg, min underbara lediga ladda-inför-party-lördag, och jag höll på att stressa sönder den totalt klockan åtta på morgonen? Så, jag gav mig själv en mental käftsmäll, drog i bromsen och kände in den ljuvliga lilla morgonsegheten i kroppen innan jag packade iordning tvättpåsen och i sakta mak lullade iväg till tvättstugan i mjukisbyxor, nattlinne, hoodie och keps.

Istället för att bli stressig och en stor energislukare, blev dagen fantastisk. Jag gjorde allt det jag tänkt göra (utom att torka golvet, men jag kan lova att ingen av mina gäster fokuserade på mitt golv) med en lugn och bubblande glad känsla i kroppen.

Jag gjorde en kick-ass lyxfrukost med äggröra, stekt svamp, solrosskott och en driva groddar (egenodlade och egengroddade!) en skiva rostat bröd och en mango. Och te. Jag mötte upp C på stationenm vi handlade och när vi kom hem gjorde vi pyttepiroger, tjockis-grissini (som nog bättre döps om till brödpinnar), yoghurtkräm med persilja, syltkakor med lingonsylt och petit choux, en med en fyllning på chokladkräm med rom och apelsin och den andra med vinbärsgrädde med honung.

Det blev en amazing night. Både jag och mina gäster var bedårande vackra, maten blev toppen och klubben var definitivt värt två månaders längtan.

För att binda ihop det hela tänker jag först tipsa dig att någon gång göra pett choux, för det var jätteroligt och annorlunda, och för det andra kan jag verkligen rekommendera vinbärsgrädden. Ta ca 1,5 dl grädde, vispa. Halvtina ett par nävar frusna röda vinbär och blanda med en rejäl matsked riktigt god honung. Blanda med grädden. Det blir en riktigt fin smakbrytning mellan de syrliga vinbären, den söta honungen och den lena grädden!

För det tredje - jag vet att det är mycket ibland, jag vet. Men de dagar du faktiskt inte behöver stressa - gör det inte. Och om det är mycket att göra inför någon special happening, så be om hjälp! Be någon ta med något, baka den där kakan eller komma tidigare och hjälpa dig kavla piroger. Fnissa lite extra och använda en del av festen till att locka håret på varandra. C dammsög åt mig och hjälpte till med bakandet. G var på Systemet innan och gjorde Irish Coffe när jag hämtade folk vid bussen. F bar ut maten till vardagsrummet och jag var en pigg och sprudlande glad värdinna ända tills dörren stängdes. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar