2/16/2010

Fettisdag med tillhörande semmeleufori!

Ja, ni vet ju redan vad jag anser om Fettisdagen. Nu är jag faktiskt inte hemma ikväll, utan iväg i en helt annan stad, hälsar på E och skaffar mig träningsvärk i muskler jag inte visste jag hade på dagarna. Som tack för att jag får äta av hans mat och bo på hans golv var det givetvis jag som stod för semmelbaket idag. I brist på en bra kokbok gick jag helt enkelt efter det på Pickipicki, även om mina semlor inte är det minsta mini-format. :)Kardemummadoftade (och jättegod!) deg som jag gjorde med degkrokar. Första gången. Lite skumt, men fullt funktionellt. Jag föredrar dock min röda Kenwood i alla väder. :)









Ojästa bullar.

Jästa tjockisbullar.

Ljuvliga gräddade bullar.










Semlor på gång 1.


Semlor på gång 2.


Världens godaste små tjockisar!








Och jag med en näsa som Ture Sventon. Det var förresten värt varje sekund av längtan! :)


Som ytterligare tack (och för att ta tillfället i akt då min frys är ganska välfylld för tillfället och inte tillåter något bakande) så lovade jag E att baka bröd åt honom och efter ett uttalande om att han var svag för lantbröd, svängde jag ihop ett lantbröd med en fördeg som fick stå och gotta sig i kylskåpet över natten. Mitt bästa tips på lantbröd är annars det italienska lantbrödet som finns i boken "Jorden runt på 80 degar" av Annica Triberg (fantastisk bok förresten). Det var jättegott som det var och ännu godare rostat som bruschetta dagen därpå.
I brist på det receptet får ni hålla tillgodo med mitt egna lantbröd med timjan och graham. :)

Plommonets lantbröd från Jönköping
Fördeg:
5 g jäst
3 dl kallt vatten
4 dl vetemjöl

Rör ut jästen med vattnet. Blanda i mjölet, rör ordentligt och trä en plastpåse över bunken. Ställ den i kylskåpet över natten.

Hela degen:
Fördegen från igår
resterande 20 g jäst (alltså ett halvt paket totalt)
2,5-3 dl vatten
1 msk honung
2 msk olivolja
2 tsk salt
1 msk timjan
4 dl grahamsmjöl
vetemjöl tills det blir en smidig, något kladdig deg

Rör ut jästen i vattnet och blanda ihop med fördegen. Häll i honung, olivolja, salt, timjan och grahamsmjöl. Rör ihop och ha i vetemjöl undan för undan tills det blir en smidig, något kladdig deg.
Andra gången i mitt liv jag använde degkrokar. :)

Täck över och jäs i ungefär en timme. Ta upp degen på väl mjölat bakbord, dela den i två delar. Rundriv varje del till en avlång limpa och lägg med verket ner på bakplåtsklädd plåt. Snitta tre djupa skåror, täck över och jäs i 30 min till. Sätt ugnen på 175 grader och ställ en plåt längst ner. Innan bröden ska in i ugnen, pensla dem med olivolja (i brist på pensel så fick jag klappa olivolja på mina bröd. :)) och strö över lite havssalt. Sätt in bröden i mitten av ugnen, släng en dl vatten på den undre plåten och grädda i 30-40 minuter.


Hoppas ni haft en underbart semmelfylld tisdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar