2/28/2010

Passion för mat.

I helgen var mässan "Passion för mat" i Eriksbergshallen och jag med sällskap av mamma och C drog dit och spenderade 3,5 timme i princip konstant ätande av allsköns godsaker. Det var som en bit av himmelen för en sån som jag - det fanns ostar av alla de sorter, choklad i en massa varianter, fisk i form av inlagd sill, rå och rökt lax och en saltrökt makrill (som skickade iväg mig på en resa till sjunde himlen), musslor, kött som var rått, tillagat, rökt, kokt, i en massa olika korvformar, knäckebröd, surdegsbröd, vanligt bröd, en herrans massa olika honung och en uppsjö exotiska frukter. Bland annat, jag har säker glömt något. :)

Det som stannar speciellt i mitt minne är mannen i Gäsene mejeris monter som verkligen verkligen brann för sitt yrke och propsade på att vi skulle smaka på varenda ostsort de hade uppe på disken. Det bara lyste om honom, han älskade varenda en av sina ostar! De hade en egen 17%-ig Gäsenes egna ost som jag föll pladask för, en av de bästa jag ätit. Eftersom singelhushåll inte gör av med så mycket åt gången, bestämde jag och C oss för att dela på en bit. :) Även den saltrökta makrillen stannar i minnet, för den var enkelt ljuvlig. Likaså den mörka chokladen med salt och en försiktig ton av saltlakrits. En enkelt soppa med salvia på butternut squash fick mig att köpa med mig min första butternutsquash hem. Det blir soppa i veckan. :)

Här är mina skatter som fick följa med mig hem!
Ananas, papaya, butternut squash, chokladpraliner... och så Gäseneosten, men den lyckades jag glömma kvar i mina föräldrars kylskåp. Hoppas den finns kvar när jag ska hämta den...



Kvällen spenderade jag hemma hos föräldrarna, där mammas förslag om att göra ugnsgratinerade nachos lyckades få mig att förtränga det faktum att vi hade ätit typ halva dagen. Enkelt och tokigt gott!

Gratinerade nachos
Nachos
Köttfärs
En burk bönor
En burk majs
Tacokrydda
Mera kryddor ifall köttfärsen inte bli tillräckligt spicy
Ost
Vitlökssås
Salsa

Sätt ugnen på 225 grader. Bryn köttfärsen, krydda den efter behag med tacokrydda och andra kryddor (jag körde på chilipeppar, chiliflakes, paprikapulver, lite svartpeppar och salt.). Häv i majs och bönor, låt det bli genomvarmt och smaka av. Lägg ut nachos i botten på en (eller flera, beror på hur många som ska äta) ugnssäker form, häll över köttfärsröran och strö ost över. Gratinera i ugnen ca 10 minuter och servera med vitlökssås och salsa. Se till att ha servetter framme. :)

Och såhär avslutade jag min kväll - på golvet. Nachoskoma. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar