2/06/2010

Behåll barnasinnet!

Jag, C och L har alla börjat leka med surdegsbakning under den senaste månaden och i bakandets kölvatten har vi också upptäckt att
1.
vi inte har några jäskorgar, och att,
2.
att jäskorgar är skamligt dyrt.
C och jag stod någon dag inne på Werner&Werner och satte nästan i halsen när vi såg att en sketen liten korg skulle kosta oss 249 spänn. Det hela ledde till en hel del svordomar, men också idéen att hur svårt kan det vara att göra själv? Göra jäskorgar som de i affären kan ju vara lite väl knepigt, men med lite kreativitet kan man väl göra något snarlik? Så idag har vi tre haft lekstuga hemma hos mig och försökt oss på att göra jäskorgar i trolldeg. Det gick kanske inte precis som vi hade tänkt oss, men det var väldigt roligt, vi fick till en korg var och nu står de och torkar i ugnen (skulle torkat på en timme, är i skrivandets stund inne på sin tredje timme.). Särskilt bildsköna är de inte, men väldigt... ska vi säga personliga? :)

Vi kom på en massa andra bra idéer när vi hade städat undan och satt med varsitt glas nästan-glass och tog igen oss, bland annat innehållande korgflätning med grenar och hur vi egentligen borde gjort med trolldegen för att få ett snyggare resultat. De idéerna sparar vi till nästa gång. :)


Igår var jag annars ute på lite upptäcksfärd i mitt centrum och titta vad jag hittade då! :)Minsann om inte min ostbutik är återförsäljare av ekologiskt kött! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar