2/13/2010

Svettigt misstag.

Igår skulle jag pröva ett nytt recept, en indisk paprikagryta som lät både enkelt och god. Det hade den säkert varit också, men jag lyckades med att överchilikrydda den totalt och jag som är rätt klen när det gäller chili i vanliga fall... Den slank ner i alla fall, med ett konstant bistånd av fil (jag hade ingen yoghurt hemma.). Vis av mitt misstag tänker jag pröva den igen ganska snart, men skippa att ha i chilifröna och minska betydligt på chilin. Phew, svettigt. Här kommer i alla fall orginalreceptet - någon annan får gärna pröva och låta mig om jag bara är osedvanligt mesig. :) (En trevlig överraskning med den middagen var dock att jag fick tillfälle att pröva på min äpplechutney med russin, som var ruskigt god!)

En burk med flytande hetta.

Indisk paprikagryta
1 sötpotatis
4 potatisar
4 vitlöksklyftor
1 röd chili
2 msk rapsolja
1 tsk vardera av kumminfrön och garam masala
5 dl vatten
1,5 tsk salt
3 paprikor
3 tomater
1 kruka koriander
yoghurt, chutney

Skala och skär potatis och sötpotatis i bitar. Hacka chili och vitlök. Stöt kumminfrön i en mortel. Fräs garam masala och kummin i rapsoljan, ha i potatisen. Stek den i 2-3 minuter, ha sedan i vatten, salt, vitlök och chili. Låt koka 10 minuter. Dela paprika och tomater i lagom stora bitar. Ha i paprika i grytan, låt koka 3 minuter. Därefter i med tomaterna, koka 3 minuter till. Klipp över färsk koriander och servera med yoghurt, chutney och ris om man vill det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar