3/29/2010

En strömmingsmiddag värd att vänta på!

Hmm, jag ligger lite efter med updates känner jag. Helgen som sträckte ut sig i oändlighet försvann på ett kick och vips! är det måndag igen. En dag för tidigt känner jag, det hade gärna fått vara söndag en dag till.

Nåväl, jag har äntligen fått bjuda G på hennes middag. Jag hittade ett recept i "Sill och strömming" som i princip skrek hennes namn. När vi hade planerat ihop oss sist gick hennes chef och blev sjuk så hon fick vackert rycka in och jag blev snuvad på min middagsbjudning. I lördags lyckades vi få ihop våra scheman och jag bjöd henne på knaperstekt kaviar- och anjovisströmming med rotsaksmos och hemgjord lingonsylt, och det var faktiskt värt all väntan. :) Här kommer receptet, bjud en speciell vän på det och ha en riktigt på tu-man(kvinna)-hand-middag!

Knaperstekt kaviar- och ansjovisströmming med rotsaksmos
6 strömmingsfiléer
rågmjöl

Marinad:
en liten burk ansjovis
ansjovisspad
1/2 dl majonnäs
1 dl gräddfil
dill i massor

2 potatisar
1 stor morot
1 palsternacka
1 bit rotselleri
dill
peppar, salt
lite kokspad
mjölk/grädde/your choice

Hacka ansjovisfiléerna fint och blanda ihop med majonäs, gräddfil och spadet från ansjovisen. Lägg i strömmingsfiléerna, rör om ordentligt så att marinaden täcker överallt och ställ kallt i minst ett par timmar. När börjar närma sig dags för mat, skala rotsakerna, skär i mindre bitar och koka de mjuka, ca 15-20 minuter. Häll av kokvattnet, spara lite att späda med. Kör till mos med elvisp och späd efterhand med kokspad och mjölk/grädde. Smaka av med peppar, salt och dill. Fisken viker du ihop så att filéerna ser "hela" ut igen, vänder dem i rågmjöl och steker i smör, ett par minuter på varje sida. Servera med rårörda lingon eller lingonsylt och en knäckemacka by the side!



(Sorgligt nog kan jag inte presentera någon bild på godsakerna... det gick lite för fort när maten kommit fram på bordet. ;))

1 kommentar:

  1. Påskhälsning.Igår var Per med famij här på Påsklunch med traditionnära rätter. Trevligt med Färgning av ägg och samvaro. Hoppas du haft trevligt utan föräldrar. Kramar Mormor.

    SvaraRadera