3/01/2010

Sillinläggning, lightversionen.

Här kommer något jag aldrig gjort förut - lagt in sill. Jag vet inte om det kan räknas som fusk att jag använder Abbas inläggningssill, men efter att ha läst i kokboken om hur sill ska saltas och sådär kände jag att jag börjar med lightversionen, så försöker jag mig på "den riktiga" en gång när det inte kommer stressa ihjäl mig. Dessutom har jag varit jättesugen på inlagd sill i över en vecka, men kategoriskt vägrat att köpa någon för att jag vill verkligen pröva att lägga in själv.

Så, efter recept i Vår Kokbok åkte 1,5 dl vatten, 5 msk ättiksprit och 5 msk socker i en kastrull och fick koka upp. Lagen ställdes för att svalna. I en burk varvades en burk avrunnen inläggningssill skuren i bitar, med 10 krossade kryddpepparkorn, 5 krossade vitpepparkorn och en skivad röd lök. Nu står burken och gottar till sig i kylskåpet, så återkommer jag imorgon när jag tagit första smakbiten. :)

Jag känner mig (nästan) alltid lika stolt över det jag lyckaas åstadkomma - Titta! Kan själv!


Förresten! I helgen lämnar jag hemmets trygga vrå för att packa in mig i en bil och tillsammans med mamma och pappa åka och hälsa på mormor och morfar. Jag längtar jättemycket efter dem, så det ska bli jätteroligt! När jag pratade med mormor sist nämnde hon kräftorna vi fiskade i somras (vi äger nämligen delar i tre sjöar tillsammans med vårt sommarställe, där vi fiskar egna kräftor i augusti. Kräftveckan är en av mina absoluta höjdpunkter under året.) och om det inte bara är önsketänkande från min sida blir det kräftkalas på lördags. Sommarfeeling big time. Haha slaskvintern, släng dig i väggen! :)

1 kommentar:

  1. Tack för alla fina varma kommentarer på min blogg. De värmer så himla mycket!
    Tack!

    SvaraRadera