3/31/2010

Ruccolafisk till dotter och (kanske?) pappa.

Idag bestämde jag mig för att vara snäll dotter och laga lunch till pappa också. Eftersom han kom lite senare och jag var vrålhungrig så åt jag min lunch ensam. Halvvägs igenom började jag fundera på om inte pappa kunde typ... värma en korv och koka lite makaroner istället? Så kunde jag spara den andra portionen till middag också?
Men nej, riktigt åpen (åpen=girig på göteborska) är jag inte... men den här fisken är så god att det inte är långt ifrån. :P

Ruccolafisk
4 vita fiskfiléer
salt, peppar, citronjuice
1 påse ruccola (70 g står det på tror jag)
1 dl rostade solrosfrön
1 dl parmesan (eller annan ost med smak)
olivolja

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg fiskfiléerna i en ugnssäker form. Salta lite, peppra lite och stänk citronsaft över dem. I din mixer hystar du ruccola, solrosfrön och parmesan. Kör tills det blir en finsmulig röra, sen tillsätter du olivolja efterhand tills du får en trevlig pestokonsistens på det hela. Smeta röran rättvist (nej, du får inte ha mest på din fiskbit) och täck över fiskfiléerna (jag började med en smörkniv och slutade med fingrarna) och sen in i ugnen i ca 20 minuter. Servera bums med valfritt tillbehör!




(Receptet kommer ursprungligen från "Klaras GI-mat" och är väl i princip likadant, med skillnaden att det receptet säger pinjenötter istället för solrosfrön. Jag lovar att min variant är minst lika god!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar