3/12/2010

Upprättelse!

Ha! Icke nedslagen av gårdagens uteblivna halleluja-upplevelse gav jag mig på ett nytt recept idag igen - och score! Den här blev allt jag hade förväntat mig och var till på köpet ruskigt lättlagad. That's how we like it!
(tror det blir snäppet bättre om man grillar fisken... men det får vänta några månader. :P)

Stekt vitling med bönröra och balsamicotomater
1 vitlingfilé (eller annan vit fisk)
2 dl kokta vita bönor
1 stor vitlöksklyfta
olivolja
citronsaft
honung
salt och peppar
ev. lite varmt vatten

en rågad handfull körsbärstomater
balsamvinäger
timjan och oregano

Börja med att plocka fram allting på diskbänken, det här går i ett huj! Hacka vitlöken, dela körsbärstomaterna. Bryn vitlök och bönor i olivolja i en kastrull. Ta kastrullen av plattan och sätt på plattan till stekpannan. Mixa bönorna med ett par matskedar olivolja, en matsked citron, en tesked honung, salt och peppar efter smak. Tycker du att röran blir för torr, tillsätt lite vatten och mixa till lagom konsistens. Låt röran vara kvar i kastrullen (så håller den värmen lite bättre tills du är klar med resten.) Ha olivolja i stekpannan, lägg tomaterna på ena sidan och fiskfilén på andra sidan. Salta och peppra fisken, krydda tomaterna med timjan och oregano. När du vänder fiskfilén, ringla balsamvinäger över tomaterna och stek tills fisken är klar. Lägg upp fisk, tomater och bönröra på en tallrik och smaklig måltid!

Jag hade lättkokt broccoli till, en fröjd både för mage och öga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar